RSS Nasze Miasto Racibórz

Przedsiębiorczy samorząd

Felietony

Nie LOGO zdobi RACIBÓRZ ?

Logo dla miasta jest jak strój dla człowieka. Z jednej strony – ubranie w dobry garnitur prostego chłopa nie zmieni go w profesora czy biznesmena, ale z drugiej - nawet profesor Oxfordu nie zdoła wejść do dobrego klubu w dresie czy kolorowej koszuli hawajskiej. W świecie wartości najwyższych – to nie szata zdobi człowieka. W życiu codziennym - miewa ona spore znaczenie. Tak jak dopasowany garnitur dla mężczyzny i elegancka kreacja dla kobiety – tak logo i logotyp to kwestia odpowiedniego wizerunku zarówno dla firm, organizacji jak i gmin, regionów oraz samorządów. Wydaje się, że fakt ten jest powszechnie znany i akceptowany. Wiedzą o tym zarówno wielcy (Kraków, Warszawa, Białystok), jak i mniejsi: Pszczyna, Cieszyn, Przemyśl, Gliwice, Rybnik. Ostatnio swój wizerunek postanowił odświeżyć także Powiat Raciborski. Czy logo powiatu raciborskiego jest mistrzostwem graficznym? Moim zdaniem nie. Ale jest nowe, świeże i w miarę nowoczesne. Da się je polubić… Na styczniowej sesji, zaproponowałem by wchodząc w Nowy Rok - Miasto Racibórz odświeżyło swój wizerunek. Logo, które używamy obecnie ma dobrych kilkanaście lat, było pierwszym logiem w dziejach miasta i powstało jako wynik konkursu plastycznego dla dzieci ze szkół podstawowych. Skutki zaoszczędzenia kilkuset złotych przez ówczesnego prezydenta Andrzeja Markowiaka musimy znosić do dziś. Każdy ma swój gust. Wg. mnie sama dziecięca kreska być może i jest w jakiś sposób wesoła, ale czcionka z nazwą miasta jest kompletnie nieczytelna. I do tego obecna w logo nazwa certyfikatu „ISO 14001” – symbol kompleksów prowincji. Przypomina mi to tylko azjatyckie tablice z nazwami wsi fundowane przez koncerny: „Welcome to miejscowość X. Coca-cola country”. Nasze logo jest po prostu stare, niemodne, dziecinne i odpowiada kanonom grafiki z połowy lat 90-tych. Kiedy wysyłam je przy okazji różnych imprez do mediów patronackich, sponsorów czy partnerów – słyszę najczęściej śmiech i gorzkie westchnienia. Czuję lekki obciach… Loga miast, powiatów i regionów – zmienia się co jakiś czas, tak samo jak co kilka lat należy wymienić garnitur czy garsonkę. Następny strój jest zazwyczaj trochę podobny, ale jednak nowy, świeży, modny, na trochę inny krój, lekko zmieniony kolor. Logo może postawić na inny akcent, być ładniej narysowane, w logotypie można zmienić czcionkę na bardziej czytelną i nowoczesną. To odróżnia logo i logotyp od herbu, który trwa niezmiennie przez stulecia. Odpowiedź na moją interpelację w styczniu wyglądała podobnie do 90% wszystkich innych odpowiedzi: „Nie mówię nie, na pewno wkrótce zastanowimy się co z tym zrobić”. W praktyce oznacza to, że odpowiedź została formalnie udzielona, ale jeśli radny po kilku miesiącach odpuści, albo zapomni o złożonej interpelacji - to prezydent na pewno nie doda sobie zbędnej roboty. Wczoraj delikatnie zapytałem, czy 5 miesięcy to dostatecznie długi czas do namysłu i czy prezydent sprawę już przemyślał. Nie przemyślał. Ale nie przyznając się do tego, od razu przystąpił do ataku: a to, że nasze logo jest, piękne, cudowne i jemu się strasznie podoba, a to jakieś wymyślane na poczekaniu argumenty o rzekomo wysokich kosztach, w końcu stękania o „kłopotach, jakie miał Białystok’ (firma „Eskadra” została oskarżona o plagiat, co okazało się oskarżeniem bezpodstawnym). Na końcu filozofowanie o tym, że nie ma dostatecznej okazji. No tak, zapomniałem o realiach. Ogłoszenie konkursu, powiadomienie o nim profesjonalnych firm i środowisk twórczych, organizacja komisji i powołanie jej członków, jakaś kreatywna sesja, proces kształtowania zmian, ostateczny wybór loga – to faktycznie wysiłek przekraczający prezydenckie siły… A koszty? Profesjonalne logo to koszt od 3 do 10 tysięcy złotych. Żaden koszt dla miasta. Tyle, że trzeba się trochę spocić nad procedurą. Bo przecież o wiele prościej jest przelać na konto RTP Unia Racibórz sto tysięcy złotych, czy wspomóc prywatną firmę kwotą 80 tysięcy na organizację gali boksu. Wtedy cała robota spada na kogoś innego, a można tygodniami gadać o tej ogromnej promocji, jaka nas spotyka. A że nasze logo wygląda przy logach firm czy instytucji z lekka prowincjonalnie? Tego prezydent nie chce zauważyć… Wygląda na to, że nowego loga nie będzie. I dobrze. Stare, dziecinne, zrobione za darmo, amatorskie logo dobrze oddaje kondycję obecnego prezydenta i jego ekipy. Dobrze jest jak jest, wszystko jest super, nic nie trzeba zmieniać, a już nie daj Boże pod wpływem opozycji, ja sam wiem najlepiej wszystko, a NaM chce mnie wygryźć z fotela, bo taka jest jego rola, dyskusji nie będzie. Bingo! Mentalny klincz. Zachować status quo. Przetrwać i się nie napracować. Stare logo pozostanie symbolem tej władzy odpornej nie tylko na zmiany, ale i życzliwy, twórczy głos opozycji… Zresztą, nie ma co się łudzić. Na tej samej zasadzie prezydent nie potrafi od roku zamieścić kilku zdjęć starego Raciborza w centrum miasta czy zainstalować prostego kranu w czystą raciborską wodą w okolicy rynku. Bezpośrednio po moich interpelacji był „za”, ale jak widać – ma poważne problemy z realizacją nawet najprostszych, własnych postulatów. Urzędnicza maszyna niemocy przerosła swojego szefa. Za kilka dni dowiemy się pewnie, że stare fotografie w centrum miasta byłyby brzydkie, nie ma gdzie ich ustawić, a wodę by kradziono czy ktoś mógłby ją zatruć i mielibyśmy kłopot. Cóż, każdą niemoc przy odrobinie inteligencji można jakoś wytłumaczyć…

Dawid Wacławczyk

RSS Nasze Miasto

 

komentarze 2

»

  1. Nie ma ciekawszych spraw do wynegocjowania?Może i to logo jest słabe ale niech nie przygania kocioł garnkowi.Jak można krytykować coś za brak estetyki i jednocześnie być włascicielem klubu który również nie grzeszy estetyka i spójnością stylu.W Panskim Końcu świata też nie wiadomo o co chodzi.I niech się Pan nie tłumaczy że to powiew wyzszej kultury i sztuki bo idąc tym tokiem rozumowania pod sztuke można podciągnąc zaprezentowanie na jakiejś tam wystawie sztuki ciepłej i śmierdzącej kupy na talerzu.Wy ze swoim artyzmem przypominacie baranów szukajacych przesłania w wieszaku ubraniowm z reklamy Skody http://www.youtube.com/watch?v=Q9zzEvtiXqc Chce Pan logiem zamydlic komus oczy?Przypudrowac pryszcza zamiast go wycisnąć?Krytykuje Pan dzialania wladz a robi Pan dokładnie to samo – szymne nazwy i oprawa za którymi kryje sie pseudoprzedsięwziecie.Tak tak mowie o tym co robicie w KŚ wymyslacie szumne nazwy a potem okazuje sie że to zwykla siermięga.To tak jak sprzedawanie w restauracji jabola pod nazwa napój winopodobny o unikalnym smaku,soczystym bukiecie dla ludzi z klasą.Cyt. ” Tak jak dopasowany garnitur dla mężczyzny i elegancka kreacja dla kobiety – tak logo i logotyp to kwestia odpowiedniego wizerunku zarówno dla firm, organizacji jak i gmin, regionów oraz samorządów. ” cóż za odmiana…Już Pan nie pamięta jak się odszczekiwaliście na krytykę spotu wyborczego (łapy w kieszeniach,bandziochy wystające z porozciąganych sweterków itd.) Skoro w swoim „kulturalnym przystanku” i stowarzyszeniu NaM skupia Pan m.in. artystów plastyków to może niech Pan ich poprosi o wykonanie nowego loga?Tak żeby coś zrobić dla miasta i mieszkańców bezinteresownie – dla dobra ogółu.Pieprzenie że „trzeba zrobić” itd nie wnosi absolutnie NIC.Można się artyście zrewanżować np tygodniowym karnetem na na najkulturalniejsze piwo w Raciborzu.Inicjatywę stworzenia loga mógłby Pan potem bez krępacji umieścić w swoim wyborczym portfolio w wyborach na prezydenta miasta.Zresztą nie tylko to bo jest wiele dziedzin w których Pan i Pańscy koledzy mogliby się wykazać i pokazać że można coś zrobić samemu bez patronatu UM.Ale nie – Wy wolicie szczekać,narzekać a nieróbstwo usprawiedliwiać brakiem funduszy i kłodami rzucanymi przez UM.

    autor: adam — 29 maja 2012 - 20:09

  2. Dlaczego cenzurujecie komentarz w którym nie ma wulgaryzmów i innych nieparlamentarnych stwierdzeń?

    autor: adam — 30 maja 2012 - 10:40

Leave a comment [+]

Decydując się na korzystanie ze strony www.nam-raciborz.pl w jakiejkolwiek sposób (publikowanie opinii, komentarzy, zdjęć oraz innych materiałów) godzą się Państwo z poniższym regulaminem:

  • Zabronione jest publikowanie treści wulgarnych, obraźliwych, nawołujących do przemocy, nacjonalizmu, propagujących faszyzm i inne zabronione ideologie.
  • Zabronione jest publikowanie treści noszących znamiona agitacji politycznej bądź komercyjnej reklamy.
  • Zastrzegamy prawo do cenzury bądź wymazywania wszelkich materiałów tekstowych i graficznych zawierających wyżej wymienione elementy. Zastrzegamy prawo do cenzury bądź wymazania materiałów tekstowych i graficznych bez podania przyczyny.
  • Każdy komentarz, który łamie regulamin, mogą Państwo zgłosić naszemu administratorowi poprzez kontakt telefoniczny bądź mailowy. Po otrzymaniu zgłoszenia administrator niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 48 godzin roboczych, indywidualnie podejmuje decyzję o ewentualnym ocenzurowaniu bądź wymazaniu wypowiedzi. Podczas dodawania materiałów tekstowych i graficznych nasz system rejestruje numer IP komputera, z którego nadana została wiadomość. Numer ten w żadnym wypadku nie będzie publikowany, może być jednak przekazany organom ścigania jeśli te zwrócą się do nas w tej sprawie.
  • Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Każdą wypowiedź, która narusza prawa osób trzecich mogą Państwo zgłosić naszemu administratorowi poprzez kontakt telefoniczny bądź mailowy. Po otrzymaniu zgłoszenia administrator niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 48 godzin roboczych, indywidualnie podejmuje decyzję o ewentualnym ocenzurowaniu bądź wymazaniu wypowiedzi. Podczas dodawania wypowiedzi nasz system rejestruje numer IP komputera, z którego nadana została wiadomość. Numer ten w żadnym wypadku nie będzie publikowany, może być jednak przekazany organom ścigania jeśli te zwrócą się do nas w tej sprawie.
  • RSS Nasze Miasto dokłada wszelkich starań, by nie naruszyć praw autorskich majątkowych bądź osobistych innych osób. W razie gdyby naruszenia takie pojawiły się na stronie www.nam-raciborz.pl, w treści publikowanych materiałów bądź zdjęć, albo też zostały zawarte w komentarzach czytelników, prosimy o natychmiastowe powiadomienie poprzez e-mail: kontakt@nam-raciborz.pl