RSS Nasze Miasto Racibórz

Przedsiębiorczy samorząd

Felietony

Brukowane BUBLE

bike

Jako rowerzysta i jako osoba walcząca od kilku lat o budowę dróg rowerowych w Raciborzu bardzo się cieszę z faktu, że wreszcie liczba kilometrów ścieżek rowerowych wzrasta i że w bliskiej nam perspektywie mają one szansę rzeczywiście służyć miejskiej komunikacji rowerowej. Niemniej jednak dziś w wielu przypadkach można odnieść wrażenie, że drogi rowerowe są projektowane, a ich budowa jest nadzorowana przez osoby, które nigdy nie wsiadły na rower, a już na pewno nie mają zamiaru po tych drogach jeździć - napisał do prezydenta Piotr Dominiak.


---------------------------------------------------------------------------------

Racibórz, dnia 22 czerwca 2011 r.

Prezydent Miasta Racibórz

I n t e r p e l a c j a


Jako rowerzysta i jako osoba walcząca od kilku lat o budowę dróg rowerowych w Raciborzu bardzo się cieszę z faktu, że wreszcie liczba kilometrów tych dróg wzrasta i że w chyba bliskiej nam perspektywie mają one szansę rzeczywiście służyć miejskiej komunikacji rowerowej.

Niemniej jednak dziś w wielu przypadkach można odnieść wrażenie, że drogi rowerowe są projektowane, a ich budowa jest nadzorowana przez osoby, które nigdy nie wsiadły na rower, a już na pewno nie mają zamiaru po tych drogach jeździć.

Silnie narzucającą się wielu rowerzystom w Raciborzu jest refleksja, że obecnie w co najmniej kilku miejscach należałoby raczej mówić nie o rozwiązaniu infrastrukturalnym służącym rowerzystom, ale o próbie prawnego usankcjonowania usunięcia rowerzystów z pasa ruchu drogowego. Mające niedawno miejsce zmiany w prawie o ruchu drogowym zmuszają rowerzystów do jazdy wyznaczonym pasem, jeśli taki znajduje się przy drodze. W przeciwnym razie grozi im mandat. Tymczasem drogi te nie spełniają wielu norm i standardów: znajdują się na nich liczne przeszkody w postaci wysokich krawężników, znaków drogowych i innych urządzeń tj. słupki odgradzające czy donice. W wielu przypadkach trudno rozróżnić, gdzie dokładnie jest granica drogi rowerowej, gdzie chodnika, a gdzie np. parkingu. Powoduje to sytuację, że piesi bardzo często wchodzą na te nieliczne jeszcze pasy dla rowerzystów, a już nagminną jest sytuacja, gdzie kierowcy parkują swoje samochody zajmując drogę rowerową. Oczywiście najczęściej nie wynika to z ich złej woli kierowców czy pieszych, ale ze złego, niewyraźnego oznakowania.

Tematu zbyt wysokich progów i krawężników nie będę poruszał, gdyż został on szczegółowo przedstawiony w raporcie w sprawie stanu technicznego dróg rowerowych w Raciborzu, który – jako Inicjatywa Rowerowa Soft City – przesłaliśmy Panu Prezydentowi. Liczymy nie tylko na Pana pisemną odpowiedź na ten raport, ale także na konkretne działania, które poprawią wskazane tam błędy, ponieważ dziś praktycznie nie ma drogi rowerowej w Raciborzu, która pod tym względem byłaby dobra. Cieszymy się, że już w pierwszych dniach od jego wpłynięcia do Urzędu, zostały podjęte czynności naprawcze, m.in. na ulicy Kasprowicza/Karola Miarki czy Łąkowej.

Bardzo ważnym aspektem dotyczącym bezpieczeństwa na drogach jest także pozbawienie ich innych przeszkód, tj. wspomniane już znaki drogowe, donice, czy różnego rodzaju słupki. Doskonałym przykładem jest tutaj droga rowerowa biegnąca wzdłuż ulicy Karola Miarki: przy jej końcu znajdują się centralnie na środku 2 znaki drogowe, a w 3 miejscach są na niej ustawione biało-czerwone słupki. Dodatkowo są na pewnym odcinku ustawione przy niej donice, które nachodzą na tę drogę, a w pobliżu przedszkola, gdzie są ustawione kontenery na śmieci, nie ma praktycznie miejsca dla pieszych. Oprócz tego przy I LO znajduje się obok drogi rowerowej i chodnika parking dla samochodów, którego granica nie została w żaden sposób oznaczona, a jego nawierzchnia została wykonana z kostki o dokładnie takim samym kolorze jak nawierzchnia drogi rowerowej. Przy skrzyżowaniu tej drogi z ul. Kasprowicza jest także przeszkoda w postaci zbyt wysokiego krawężnika. Został tam wylany asfaltowy podjazd, jednak zdaję sobie sprawę, że takie rozwiązanie jest jedynie tymczasowe i przy najbliższej nadarzającej się okazji zostanie wykonane profesjonalnie, gdyż to obecne wydaje się być nietrwałe.

Innym problemem jest projektowanie i budowanie dróg rowerowych w miejscach, gdzie jest to niepotrzebne i raczej – w oparciu o przepisy nakazujące jazdę po tych drogach – powoduje raczej irytację rowerzystów niż komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jednym z takich przykładów jest droga rowerowa wzdłuż ulicy Sudeckiej. Rowerzyści zostali tam zmuszeni do jazdy po nawierzchni z kostki brukowej, która jest poprzecinana wieloma zjazdami i podjazdami oraz wysokim krawężnikami, a na dodatek co chwilę istnieje zagrożenie wjechania w samochód wyjeżdżający z prywatnej posesji. Tymczasem ta droga rowerowa została wykonana wzdłuż jezdni, która ma bardzo dobry, gładki i prosty asfalt, na której jest bardzo małe natężenie ruchu samochodowego i po której można by bezpiecznie i bardzo komfortowe jechać na rowerze.

Kolejną kwestią jest wykorzystanie tzn. antypasów na drogach jednokierunkowych, które pozwalałby rowerzystom na legalną jazdę pod prąd. Zarówno eksperci od dróg rowerowych, ale także policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego raciborskiej komendy policji są zgodni, że takie rozwiązanie jest bardzo bezpieczne i funkcjonalne. W Raciborzu jest kilka miejsc, w których można by takie rozwiązanie z powodzeniem zastosować – m.in. ulice Adama Mickiewicza, Szewska, Piwna, Basztowa, Nowa, Solna, Kasprowicza, Browarna, Rzeźnicza czy Chopina.

Jednocześnie proszę o wyjaśnienie sprawy budowy przejazdu drogi rowerowej przez ulicę Rudzkę. Przedstawiciele Zarządu Dróg Wojewódzkich twierdzą, że uzgodniony z nimi przez Miasto Racibórz projekt przewiduje budowę przejazdu pod mostem. Tymczasem z Urzędu Miasta w Raciborzu płyną informacje, że Miasto zamierza budować ten przejazd bezpośrednio przez ulicę Rudzką. Tymczasem ZDW wymaga, aby tego typu plany były uzgadniane. Skąd wynika ten bałagan?

Piotr Dominiak

Radny Miasta Racibórz

Czytaj także:

(rm)

Liczba komentarzy: 1

»

  1. Bardzo dobrze, że tak to wypunktowaliście. Trzeba bło do teleekspresu podesłać po „złotą czcionkę”. Ta ścieżka na Miarki to splunięcie rowerzystom w twarz.

    autor: łańcuch od rowera — 24 czerwca 2011 - 15:41

Leave a comment [+]

Decydując się na korzystanie ze strony www.nam-raciborz.pl w jakiejkolwiek sposób (publikowanie opinii, komentarzy, zdjęć oraz innych materiałów) godzą się Państwo z poniższym regulaminem:

  • Zabronione jest publikowanie treści wulgarnych, obraźliwych, nawołujących do przemocy, nacjonalizmu, propagujących faszyzm i inne zabronione ideologie.
  • Zabronione jest publikowanie treści noszących znamiona agitacji politycznej bądź komercyjnej reklamy.
  • Zastrzegamy prawo do cenzury bądź wymazywania wszelkich materiałów tekstowych i graficznych zawierających wyżej wymienione elementy. Zastrzegamy prawo do cenzury bądź wymazania materiałów tekstowych i graficznych bez podania przyczyny.
  • Każdy komentarz, który łamie regulamin, mogą Państwo zgłosić naszemu administratorowi poprzez kontakt telefoniczny bądź mailowy. Po otrzymaniu zgłoszenia administrator niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 48 godzin roboczych, indywidualnie podejmuje decyzję o ewentualnym ocenzurowaniu bądź wymazaniu wypowiedzi. Podczas dodawania materiałów tekstowych i graficznych nasz system rejestruje numer IP komputera, z którego nadana została wiadomość. Numer ten w żadnym wypadku nie będzie publikowany, może być jednak przekazany organom ścigania jeśli te zwrócą się do nas w tej sprawie.
  • Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Każdą wypowiedź, która narusza prawa osób trzecich mogą Państwo zgłosić naszemu administratorowi poprzez kontakt telefoniczny bądź mailowy. Po otrzymaniu zgłoszenia administrator niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 48 godzin roboczych, indywidualnie podejmuje decyzję o ewentualnym ocenzurowaniu bądź wymazaniu wypowiedzi. Podczas dodawania wypowiedzi nasz system rejestruje numer IP komputera, z którego nadana została wiadomość. Numer ten w żadnym wypadku nie będzie publikowany, może być jednak przekazany organom ścigania jeśli te zwrócą się do nas w tej sprawie.
  • RSS Nasze Miasto dokłada wszelkich starań, by nie naruszyć praw autorskich majątkowych bądź osobistych innych osób. W razie gdyby naruszenia takie pojawiły się na stronie www.nam-raciborz.pl, w treści publikowanych materiałów bądź zdjęć, albo też zostały zawarte w komentarzach czytelników, prosimy o natychmiastowe powiadomienie poprzez e-mail: kontakt@nam-raciborz.pl